امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://alishafahi.cloob24.com
0
آزمایش ANA چیست؟ 

 اتوآنتی‌بادهای ضد هسته‌ای Anti Nuclear Antibodies


          بیماریهای خود ایمنی روماتیسمی را بطور کلی می‌توان به دو گروه دسته‌بندی نمود: بیماریهایی که طبیعت آنها سیستمیک و منتشر است (نظیر لوپوس اریتماتوس منتشر، سندروم شوگرن، اسکرودرما، آرتریت روماتوئید، واسکولیت اتوایمون، بیماری مختلط بافت همبند و انواع سندرومهای همپوشان). نوع دوم آنهایی هستند که یک بافت یا اندام مشخص درگیر بیماری هستند (نظیر بیماری تیروئید اتوایمون، میاستنی گراو و بیماریهای پوستی خاص مانند پمفیگوئید بولوس). 

تشخیص آزمایشگاهی این بیماری‌ها بدلیل تولید انواع اتوآنتی‌بادی‌ها که بعضاً بصورت مشترک در بیماریهای مختلف تولید می‌شوند کار ساده‌ای نیست و عدم اطلاع یا استفاده صحیح از تستهای تشخیصی اغلب باعث تشخیص اشتباه می‌گردد. امروزه در سیستم مراقبت‌های بهداشتی جاری دنیا، بسیار مهم است که تست مناسب برای تشخیص بیماریها درخواست و انجام گردد، نه فقط به منظور کاهش هزینه‌های بیماران بلکه از نقطه نظر آزمایشگاهی به منظور افزایش کارآیی و کاهش بار کاری پرسنل آزمایشگاهها و جلوگیری از هدر رفتن مواد و کیتها.

ANA آنتی بادی پروتئینی است که بر ضد مواد داخل هسته سلولها ایجادمی شود.این آزمایش بیشتر در بیماریهای خود ایمنی یا Autoimmune دیده می شود از خصوصیات این آزمایش این است که قبل از بروز علائم بیماری بطور واضح دیده می شود و مثبت می گردد.


 مواردی که  آزمایش ANA  مثبت می شود:
 
- آرتریت
 
- Systemic Lupus Erythematicدر 95%تا 99% موارد سیستمیک لوپوس اریتماتو مثبت می شود.
 
- راش
 - ترومبوسیتوپنی یا کمبود پلاکت خون thrombocytopenia
 - لوپوس دارویی Drug induced lupus که آنتی بادی بر علیه هیستون histon تولید می شود(پروتئین هسته قابل حل در آب است که سر شار از تیروزین tyrosine و آرژینین Arginine است).
نکته قابل توجه در آزمایش ANA این است که یک آزمایش ANA منفی بیماری SLE را غیر محتمل نمی سازد و این به خاطر طبیعت نوسانی در بروز بیماریهای خود ایمنی است. در اینگونه موارد که شک به این بیماریها قوی است شاید لازم باشد آزمایش ANA در آینده دوباره کنترل گردد.

به طور خلاصه آزمایش ANA در بیماریهای زیر مثبت می شود:

1- SLE active در 99% موارد
2- SLE inactive در 95% موارد
3- Drug induced SLE در 99% موارد
4- بیماریهای Mixed connective tissue در 99% موارد
5- Scleroderma در 95% 
6- در سندروم شوگرن در 75% موارد
7- در آرتریت روماتوئید Rheumatoid Arthritis در 50% موارد
8- هپاتیت مزمن اتوایمیون Autoimmune chronic hepatitis در 40% موارد
9- زنان سالم 4% تا 5%موارد
10- در بیماری ری نود Raynaud"s disease


تقریبا در 5% افراد طبیعی آزمایش ANA مثبت است که این درصد با افزایش سن افزایش می یابد بطوریکه در سن 70 سالگی به 20% میرسد.در بیماریهای Systemic connective tissue عیار آزمایش ANA بیش از 60٪ است.

تقریبا 5%بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید Rheumatoid arthritis  دارای ANA مثبت اما تست RF منفی دارند که در این موارد آزمایش Anti CCP توصیه می گردد که حساسیت بیشتری نسبت به آزمایش RF دارد. این آزمایش (Anti CCP)در 50% تا 60% در ابتدای بیماری آرتریت روماتوئید Rheumatoid arthritis (سه تا شش ماه پس از بروز علایم)مثبت می شود.در یک آزمایش Anti CCPمثبت بدون وجود علائم R.A در 95% موارد در آینده علائم بیماری RA آرتریت روماتوئید را پیدا می کنند.

ANA TEST با مصرف این داروها آزمایش ANA مثبت می شود:
1- Chlorpromazine 
2- Lithium carbonate
3- Practolol
4- Sulfonamides
5- Griseofulvin
6- Captopril
7- Propilthiouracil


این داروها علایم شبیه لوپوس ایجاد می کند:
1- Procacainamide
2- Hydralazine
3- Penicillamine
4- Isoniazoide
5- Sulffasalazine
6- Quinidine
7- Phenytoin
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه