امروز سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 http://alishafahi.cloob24.com
0

بررسی اختلال عملکرد بطن چپ با استفاده از سنجشproBNP

Brain natriuretic peptide or B-type natriuretic peptide (BNP

)(also

ventricular natriuretic peptide or natriuretic peptide B)

اختلال عملکرد بطن چپ به عنوان بخشی از بیماری کرونر قلب،هایپرتانسیون شریان، بیماری دریچه‌ای و بیماری اولیه میوکارد می‌تواند مشاهده شود. اگر اختلال عملکرد بطن چپ درمان نشود و پیشرفت کند پتانسیل مورتالیتی بالایی به دلیل مرگ ناگهانی قلب دارد.


نارسایی مزمن قلب، سندرمی بالینی است که به دلیل نقص عملکرد پمپ قلب ایجاد می‌شود. با توجه به علائم بالینی، شدت نارسایی قلب به stageهایی (دسته بندی اتحادیه قلب نیویورک،New York Heart Assosiation Classification ([NYHA] I-IV))کلاسه بندی می‌شود. در دسته‌بندی بر اساس شاخص NYHA هرچه شماره stage بیمار بالاتر باشد سطح NT-proBNP افزایش می‌یابد که منعکس‌کننده شدت نقص قلب است. حساسیت بالای NT-proBNP تشخیص فرم‌های خفیف اختلال عملکرد قلب را که در افراد مبتلا به بیماری ساختارقلب مشاهده می‌شود و فاقد علائم بالینی‌اند امکان‌پذیر می‌سازد.


اطلاعات بالینی و فرآیندهای تصویربرداری برای تشخیص اختلال عملکرد بطن چپ به کار می‌روند. اهمیت پپتیدهای ناتریورتیک در کنترل عملکرد سیستم قلبی عروقی مشخص گردیده است. مطالعات حاکی از آن است که پپتیدهای ناتریورتیک می‌توانند برای تشخیص مشکلات بالینی همراه اختلال عملکرد بطن چپ استفاده شوند. پپتیدهای ناتریورتیک زیر شناسایی شده‌اند:


- پپتید ناتریورتیک دهلیزی (ANP)
- پپتید ناتریورتیک تیپ B (BNP)
- پپتید ناتریورتیک تیپ C (CNP)

و BNP به عنوان آنتاگونیست‌های سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدسترون با خاصیت ناتریورتیکی و دیورتیکی خود بر تعادل الکترولیت بدن اثر می‌گذارند. در مبتلایان به اختلال عملکرد بطن چپ، غلظت سرمی و پلاسمایی BNP و نیز قطعه انتهای آمینوغیر فعال و (NT-proBNP)افزایش می‌یابد. ProBNP متشکل از 108 آمینواسید، عمدتاً توسط بطن ترشح می‌شود و طی پروسه‌ای به BNP (108-77)(که از نظر فیزیولوژیک فعال است)و قطعه‌ی انتهای آمینو NT-proBNP (76-1)می‌شکند.


مطالعات نشان می‌دهند که NT-proBNP می‌تواند به عنوان ابزاری جهت تشخیص و پروگنوز به کار رود. غلظت NT-proBNP در سرم یا پلاسما با پروگنوز اختلال عملکرد بطن چپ ارتباط دارد. مشاهده شده است که بیماران مبتلا به احتقان قلب با مقادیر NT-proBNP بالای مقادیر میانه میزان مورتالیتی یکساله %53 در مقایسه با %11 بیماران با مقادیر زیر میانه دارند. در مطالعه‌یGusto lV که شامل بیش از 6800 بیمار می‌شد مشخص گردید که NT-proBNP قوی‌ترین شاخص پیشگویی مستقل برای مورتالیتی یکساله در بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونر می‌باشد.


تغییرات NT-proBNP می‌تواند جهت ارزیابی موفقیت درمان در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد بطن چپ به کار رود. به علاوه NT-proBNP جهت استفاده در بررسی بازآرایی عروقی و بنابراین پایداری افراد در طی روند بهبود مناسب است.تغییرات آن می تواند راهنمای مهمی جهت تشخیص افتراقی نقص بطن چپ و بیماری ریوی باشد. همچنین میزان آن در سندرم حاد قلبی افزایش محسوسی پیدا می کند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه