امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://alishafahi.cloob24.com
0
 

http://irannurse.ir/wp-content/uploads/2016/08/irannurse.ir_126_NIV.jpg

تهویه غیر تهاجمی(NIV):

Non Invasive   (Pressure Support)Ventilation

 

حمایت تهویه ای مکانیکی از طریق ماسک به جای لوله تراشه  در بیمارانی بصورت فزاینده ای با اقبال در بخش های اورژانس رو برو است.  این مد در بیماران با نارسایی تنفسی کم تا متوسط  مناسب است. بیمار باید به اندازه کافی برای پیگیری دستورات هوشیار باشد.

وضعیتهای بالینی  که سودمندی این مد در آنها به اثبات رسیده است شامل COPD، آسم در وضعیت تشدید شده،  CHF، بی ثبات با درجات پایین تا متوسط ادم ریوی یا ادم ریوی ناشی از ازدیاد حجم می باشند. 

این مد در بیشتر موارد به عنوان CPAP، و BIPAP  به کار می رود.  غالباً سوء برداشت  از BIPAP به این معنا است که آن را نوعی تهویه حمایتی فشاری می دانند که با تنفس های بیمار  فعال می شود در حالیکه در واقع بای پپ نوعی سی پپ به حساب میآید که که بین دو حالت فشار مثبت بالای راه هوایی و فشار مثبت پایین    راه هوایی  تغییر می کند در حالیکه دم و بازدم بیمار در همه جای آن آزاد است.

 

مرور مطالعات نشان می دهد که NPPV برای COPD با کاهش نیاز به انتوباسیون و مدت بستری مفید است. راهنماهای جدید توصیه می کند که NPPV به عنوان ضمیمه ای بر درمان های استاندارد در حملات COPD (PH

 

بر اساس مطالات فراتحلیلی استفاده از NPPV در آسم کمتر مفید شناخته شده است. اگرچه در پیامد های ثانویه  نظیر دفعات بستری، و طول مدت بستری در ICU و برخی پارامترهای ریوی مانند حداکثر سرعت جریان بازدمی موثر بوده است به هر حال سودمندی معینی را درباره مرگ و میر و دفعات انتوباسیون این بیماران نشان نداده است.

 

فواید NIV:

 1-کاهش احتمال بروز پنومونی بیمارستانی
2-افزایش راحتی
3-طبیعت غیر تهاجمی ونتیلاتور
 
موارد استفاده در نارسایی تنفسی نوع یک و دو، زمانی که لوله گذاری بیمار ضروری نیست.
 
 
منع استعمال:
 
1-بی ثباتی همودینامیک
2-دیس ریتمی
3-آپنه
4-عدم تحمل ماسک و عدم همکاری بیمار
5-عدم توانایی در حفظ راه هوایی باز
6- عدم توانایی در پاک سازی ترشحات
 
یک مطالعه نشان داد ماسک صورت بهتر از ماسک بینی تحمل می شود.
 
 
 
تهویه مکانیکی غیر تهاجمی با ماسک بینی یا صورتی و یک دستگاه BiPAP قابل ارائه است.
در این روش ازترکیب  PSV (ونتیلاتور)یا فشار مثبت راه هوایی دمی IPAP   و PEEP (ونتیلاتور)یا فشار مثبت راه هوایی باز دمی (EPAP)برای کمک به تنفس خودبخودی در بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.
 
در دم بیمار با دریافت PSV یا همان  IPAP حجم جاری و تهویه در دقیقه را افزایش می دهد که کاهش Paco2، افزایش تهویه آلوئلها و کاهش استفاده از عضلات تنقسی را بهمراه خواهد داشت. در بازدم بیمار با دریافت PEEP یا همان  EPAP ظرفیت باقیمانده عملی را افزایش داده که موجب افزایش Pao2 می گردد.
 
کلید موفقیت در این متد از نظر پرستاری فیت بودن ماسک می باشد بطوریکه نشت هوا و احساس ناراحتی با فیت بودن ماسک بر طرف می گردد.
 
استفاده از پانسمان transparent در مناطق فشار از نشت هوا و نکروز پوست جلوگیری می کند. وضعیت سر 45 درجه بالا خوابانده می شود. بیمار از نظر پری شکم و احتمال آسپیراسیون مانیتور می شود. در صورت نیاز از نازو گاستریک تیوب استفاده می شود.
 
معمولا در شروع این نوع تهویه ,بیمار مضطرب و ممکن است دچار دیس پنه  باشد در این زمان پرستار نبایستی بیمار را تنها بگذارد(حداقل 30 دقیقه). دادن آرام بخش زیاد ممنوع می باشد.
 
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه